* THE POWER OF THE POWERLESS / Ἡ ἐξουσία τῶν ἐξουσιαζομένων

ΚΡΕΜ ΜΠΟΡΝΤΟΥΡΑ

THE POWER OF THE POWERLESS
OR
WHY THE SUBJECTS ARE RESPONSIBLE FOR THE REGIME UNDER WHICH THEY LIVE

The book “The Power of the Powerless” by Vaclav Havel provides the best report of the way with which the “Existing Sosialism” were working in the ordinary life of its subjects: What had importance was not the inner faith to the suggestions of the dominant ideology, but the obedience to its external rituals and practices, where the ideology acquired material existence.

In the beginning of the book Havel gives the example of the greengrocer as the highest example of the way of which the Ideologic Mechanism of the State operates.

The greengrocer, a humble, usual man, is completely uninterested for the official ideology – he, just, follows mechanically the rituals: in the celebrations of the State he puts in his shop window, among the onions and carrots, the slogan “Workers of the World, Unite!”. He participates apatheticaly in its mass gatherings. In spite of the event that he, privetly, complaines for the corruption and the inefficiency of those that “are in Power”, he resorts, simultaneously, in a series of popular proverbs -“Power is always corrupted” ect-, that enables him to justify its political behaviour in his own eyes and to mentain, so, a semblance of dignity. When someone tries to commit him in a antiregime activity he may, even, and to protest indignantly: “Who are you that you will involved me in things that, certainly, distroy the professional possibilities of my children ? Is it, really, my duty to put the things in their place ?”

This “psychological” mechanism -not that of the faith, but this of the s h a r e d guilt (between the Power and its subject) that was in action in the later “socialistic” ideology is, also, in action in the capitalistic one. That’s why and the greengrocer of the Capitalism is ideal subject for its regime.

Vaclav Havel denounces and rejects every false way of alienation in relation to the dominated ideology – including those of the cynicism and the search of a shelter in the apolitical nest of the “small pleasures of the everyday life”. Such actions of indifference, of mockery of the official rituals in private circles consist, e x a c t l y, the way of reproduction of the official ideology !

Read this book and see your political behaviour in its mirror.

The Power of the powerless

* * * * *

Η ΕΞΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΕΞΟΥΣΙΑΖΟΜΕΝΩΝ
Ή
ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΥΠΗΚΟΟΙ ΕΙΝΑΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΖΟΥΝ

Τό βιβλίο “Ἡ ἐξουσία τῶν ἐξουσιαζομένων” τοῦ Βάτσλαβ Χάβελ παρέχει τήν καλύτερη ἒκθεση τοῦ τρόπου μέ τόν ὁποῖο ὁ “Ὑπαρκτός Σοσιαλισμός” λειτουργοῦσε στήν καθημερινή ζωή τῶν ὑπηκόοων του. Αὐτό πού εἶχε σημασία δέν ἦταν ἡ ἐσωτερική πίστη στίς προτάσεις τῆς κυρίαρχης ἱδεολογίας, ἀλλά ἡ ὑπακοή στίς ἐξωτερικές τελετές και πρακτικές της, ὂπου αὐτή ἡ ἰδεολογία ἀποκτοῦσε ὑλική ὓπαρξη.

Στήν ἀρχή τοῦ βιβλίου ὁ Χάβελ δίνει τό παράδειγμα τοῦ μανάβη ὡς τό κάλλιστο γιά τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο λειτουργοῦσε ὁ Ἰδεολογικός Μηχανισμός τοῦ Κράτους.

Ὁ μανάβης, ἓνας ταπεινός καί συνηθισμένος ἂνθρωπος, ἀδιαφορεῖ ἀπολύτως γιά τήν ἐπίσημη ἰδεολογία -ἀκολουθεῖ, ἀπλῶς, μηχανικά τίς τελετές: στίς γιορτές τοῦ Κράτους βάζει στή βιτρίνα τοῦ μαγαζιοῦ του, ἀνάμεσα στά κρεμμύδια καί τά καρότα, τό σύνθημα -“Ἐργάτες τοῦ Κόσμου ἑνωθεῖτε!”. Συμμετέχει ἀπαθῶς στίς μαζικές συγκεντρώσεις του. Παρά το γεγονός ὃτι, παραπονιέται, ἰδιωτικῶς, γιά τή διαφθορά καί τήν ἀναποτελεσματικότητα ἐκείνων πού βρίσκονται “στήν Ἐξουσία”, καταφεύγει, ταυτοχρόνως, σέ μιά σειρά λαϊκῶν παροιμιῶν -“Ἡ Ἐξουσία εἶναι πάντα διεφθαρμένη”- κ.λπ.-, οἱ ὁποῖες τόν καθιστοῦν ἱκανό νά δικαιολογήσει τήν πολιτική συμπεριφορά του στά ἲδια του τά μάτια καί να διατηρήσει, ἒτσι, μιά ἐπίφαση ἀξιοπρέπειας. Ὃταν κάποιος προσπαθεῖ νά τόν στρατεύσει σέ μιάν ἀντικαθεστωτική δράση ἐνδέχεται καί νά διαμαρτυρηθεῖ ὀργισμένα: “Ποιός εἶσ’ ἐσύ πού θά μέ μπλέξεις σέ πράγματα πού, σίγουρα, καταστρέφουν τίς ἐπαγγελματικές πιθανότητες τῶν παιδιῶν μου; Εἶναι, πράγματι, δικό μου καθῆκον νά βάλω τά πράγματα στή θέση τους;”

Αὐτός ὁ “ψυχολογικός” μηχανισμός -ὂχι ἐκεῖνος τῆς πίστης, ἀλλά τῆς μοιρασμένης ἐνοχῆς (μεταξύ Ἐξουσίας καί ὑπηκόου)-, πού δροῦσε στήν ὓστερη “σοσιαλιστική” ἰδεολογία δρᾶ, ἐπίσης, καί στήν καπιταλιστική τέτοια. Γι’ αὐτό καί ὁ μανάβης τοῦ καπιταλισμοῦ εἶναι, ἐπίσης, ἰδανικό ὑποκείμενο γιά τό καθεστώς του.

Ὁ Βάτσλαβ Χάβελ καταγγέλλει καί ἀπορρίπτει κάθε ψεύτικον τρόπο ἀποξένωσης ἀπό τήν κυρίαρχη ἰδεολογία -περιλαμβάνοντας καί ἐκείνους τοῦ κυνισμοῦ καί τῆς ἀναζήτησης καταφυγίου στήν ἀπολιτική φωλιά τῶν “μικρῶν ἀπολαύσεων τῆς καθημερινῆς ζωῆς” – “ταβερνάκι καί κρασάκι”. Τέτοιες δράσεις ἀδιαφορίας, κοροϊδίας τῶν ἐπισήμων τελετῶν σέ ἰδιωτικούς κύκλους συνιστοῦν, ἀ κ ρ ι β ῶ ς, τόν τρόπο ἀναπραγωγῆς τῆς κυρίαρχης ἰδεολογίας !

Διαβάστε τό βιβλίο καί δεῖτε τήν πολιτική συμπεριφορά σας στόν καθρέφτη της.

ΚΡΕΜ ΜΠΟΡΝΤΟΥΡΑ

Advertisements

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...